در مقایسه با نسل گذشته پانامرا، طول خودرو و فاصله بین دو محور هر دو به میزان ۱٫۲ اینچ افزایش داشته است. عرض خودرو نیم اینچ و ارتفاع خودرو نیز ۰٫۲ اینچ بیشتر شده است
اخبار خودرو – پس از ماه ها خبرساز شدن و انتشار تصاویر و تیزرهای رسمی و غیررسمی بالاخره زمان آن رسید تا پورشه پانامرای ۲۰۱۷ را روی جاده تست کنیم. اگر شما به دنبال یک لیموزین چهاردر لوکس با امکانات رفاهی کامل و حداکثر راحتی میگردید و در عین حال میخواهید اتومبیل تان از روحیه اسپرتی نیز برخوردار بوده و در مقابل هیچ حریفی کم نیاورد، قطعا پورشه پانامرای ۲۰۱۷ بهترین انتخاب خواهد بود.
اگر صادق باشیم نسل اول پانامرا که در سال ۲۰۰۹ معرفی گردید بیشتر شبیه یک هاچ بک بود که با کشیدن شاسی فضای لازم برای قرار گرفتن یک ردیف صندلی اضافه در آن فراهم شده بود تا الان پورشه چهار در تاریخ تولید شود. اما نسل جدید پانامرا به لطف پلتفرم MSB فولکس واگن یک سدان چهاردر تمام عیار میباشد.
در مقایسه با نسل گذشته پانامرا، طول خودرو و فاصله بین دو محور هر دو به میزان ۱٫۲ اینچ افزایش داشته است. عرض خودرو نیم اینچ و ارتفاع خودرو نیز ۰٫۲ اینچ بیشتر شده است. با وجود این افزایش ابعاد اما طراحی بیرونی پانامرا به گونه ای است که آن را کوچک تر از نسل قبلی نشان میدهد. البته این فقط در ظاهر است و به محض اینکه پا به فضای داخلی میگذارید مطمئن خواهید شد که طول بیش از ۶ فوت خودرو فضایی کاملا راحت و جادار برای سرنشینان بالغ در عقب و جلو فراهم کرده است.
به گزارش اخبار خودرو ، پانامرا ۲۰۱۷ با سه موتور جدید عرضه میشود که در این میان سفارش های آمریکا فقط به یکی از دو موتور V6 یا V8 مجهز خواهند شد. بدین ترتیب که خریداران میتوانند بین پانامرا ۴S با قیمت ۱۰۰۹۵۰ دلار و پانامرا توربو با قیمت ۱۴۷۹۵۰ دلار یکی را انتخاب کنند. در اولی یک موتور V6 2.9 لیتری با قدرت ۴۴۰ اسب بخار و گشتاور ۴۰۶ فوت پوند قرار داشته و نسخه توربو مجهز به موتور V8 4 لیتری با قدرت ۵۵۰ اسب بخار و گشتاور ۵۶۸ فوت پوند خواهد بود. موتور V6 توسط آئودی و موتور V8 توسط خود پورشه ساخته شده است. درحالی که موتور شش سیلندر به سیستم زمانبندی سوپاپ ها مجهز است در موتور ۸ سیلندر برای اولین در بین موتورهای محصولات پورشه سیستم صرفه جویی در مصرف سوخت نصب شده که با غیرفعال کردن چهار سیلندر موتور، مصرف را تا ۳۰ درصد کاهش میدهد. البته مدل S با دو چرخ متحرک نیز در سال آینده به جمع خانواده پانامرا اضافه خواهد شد اما اکنون هر دو نسخه ۴S و توربو از آرایش چهار چرخ متحرک برخوردار هستند.
حداکثر سرعت هر دو نسخه مذکور پانامرا در ۱۹۰ مایل بر ساعت محدود شده اما به گفته پورشه شتاب صفر تا صد ۴S 4.2 ثانیه و برای توربو ۳٫۶ ثانیه میباشد. در صورتی که قابلیت های دینامیکی بیشتری را در هرکدام از مدل ها طلب میکنید میتوانید پکیج اسپرت کرونو را سفارش دهید که ۶۹۳۰ دلار برای ۴S و ۵۵۸۰ دلار برای توربو قیمت دارد. دلیل قیمت بیشتر این بسته در ۴S نیاز به نصب تعلیق بادی فعال میباشد درحالی که این سیستم در توربو به صورت استاندارد وجود دارد. همراه با این سیستم تعلیق تثبیت کننده های الکترومکانیکی نیز نصب میگردد که در پیچ ها با وارد کردن نیرویی برخلاف نیروی گریز از مرکز پیچ موجب پایدارتر شدن خودرو و آسایش بیشتر سرنشینان حتی در پیچ های تند و با سرعت های بالا میشود.
پورشه مجموعه ای را تحت عنوان شاسی ۴D برای پانامرا در نظر گرفته که مجموعه ای از فنرهای بادی، کمک فنرهای الکترونیکی، چرخ های عقب فرمان پذیر، میله های ضدغلتش و … میباشد. این مجموعه از نظر هندلینگ و دینامیک رانندگی عملکردی مانند فراری ۴۸۸ و GTC4 لوسو را برای پانامرا به ارمغان آورده است.
عملکرد موتور V6 پانامرا ۴S واقعا بی نظیر است و میتوان آن را بهترین موتور V6 دنیا دانست. شما کاملا وسوسه میشوید تا با خرید ۴S و سفارش برخی امکانات توربو هزاران دلار در هزینه صرفه جویی کنید. اما قابلیت های واقعی نسخه توربو را وقتی درمییابید که در اتوبان با سرعت بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ مایل بر ساعت در حال حرکت هستید و عملکرد موتور V8 در این حالت به قدری نرم و بی سر و صدا است که اعتماد به نفس شما برای رساندن دورموتور و عقربه سرعت شمار به آخرین حد خود را کاملا افزایش میدهد. برای اثبات این توانمندی باید گفت که پانامرا توربو یک دور پیست نوربرگرینگ را طی ۷ دقیقه و ۳۸ ثانیه طی کرده که یک رکورد برای اتومبیل های چهار در محسوب میشود.
در داخل کابین شاهد سطوح صاف تر و خطوط ساده تر هستیم و ارتباط راننده با بیشتر عملکردها از طریق صفحه نمایش لمسی قرار گرفته در کنسول جلو با رزلوشن بالا ایجاد میشود. در مقابل راننده یک دورشمار آنالوگ قرار داشته و دو طرف آن دو صفحه نمایش ۷ اینچی کلیه اطلاعات لازم را در اختیار میگذارند. علاوه بر این سیستم ارتباطی سرگرمی نیز شامل دو صفحه نمایش ۱۲٫۳ اینچی در جلو و ۷ اینچی در عقب میشود که هرکدام میتوانند مستقل از دیگری برنامه های درخواستی را اجرا کنند. پایین تر از صفحه نمایش دیگر خبری از انبوه دکمه هایی که در نسل قبلی شاهد آن بودیم نیست و فقط چند دکمه لمسی که استفاده از آنها بسیار ساده است در کنار سلکتور حالت رانندگی به چشم میخورد. لازم به ذکر است سه حالت رانندگی کامفورت، اسپرت و اسپرت پلاس برای پانامرا در نظر گرفته شده است. باید گفت راحتی و امکاناتی که در داخل پانامرا به چشم میخورد حتی در برخی مدل های بنتلی نیز در دسترس نیست.
در پایان باید اشاره کنیم که نسخه ۴S دیزل نیز برای پانامرا تدارک دیده شده که متاسفانه در این آزمایش امکان بررسی آن میسر نشد. اما طبق اعلام سازنده این خودرو از موتور ۴ لیتری V8 توربودیزل به قدرت ۴۲۲ اسب بخار سود میبرد که شتاب صفر تا صد آن را به ۴٫۳ ثانیه رسانده است. نکته جالب در خصوص نسخه دیزل مصرف سوخت ۹٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر میباشد که برای یک موتور هشت سیلندر با این مشخصات واقعا فوق العاده است.
منبعغ : motortrend
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 18,دسامبر,2024